1e beker voor Snoque Deux dit seizoen is binnen!

1e beker voor Snoque Deux dit seizoen is binnen!

3 april 2011 om 15:14 uur

Het was zover, zaterdag 2 april ons debuut in de tweede klasse. De verwachtingen waren hoog gespannen. We verzamelden om 9 uur bij Jaco Kieviet aan de Molenweg. De sloep stond op de truck te blinken in de eerste zonnestralen van deze dag. Even na negenen zetten we koers richting Weesp.

In Weesp aangekomen stalen we de show met de mooie truck en cradle. Alle nederlandse sloeproei deelnemers keken hun ogen uit naar het vernuftige systeem (ontwikkeld door Machinefabriek Padmos) van het te water laten van onze boot.

Na het kranen zijn we op geroeid naar het centrum van Weesp waar het lange wachten tot de start van de wedstrijd begon. De stuurman (Jaco Kieviet) bezoekt het palaver en bestudeerd de ideale roeilijn en de roeiers verorberen hun laatste calorieën om straks een topprestatie neer te kunnen zetten. Om half twee nog een laatste keer naar het toilet om dan plaats te nemen in de sloep en de laatste instructies van de stuurman te ontvangen over de route en de te hanteren roeitechniek.

Het vechten op de Vecht begon al bij de start in de Kom van Weesp. Het was namelijk een heel gevecht om op de juiste positie aan de startlijn te komen. Het betrof een zogenaamde vliegende start waarna we gelijk op z’n ‘Amsterdams’ onder een brug door moesten waarbij stuurboord (Emile Wielaart, Han Roth, Wolfert Jumelet en Ben Schot) de riemen moesten laten lopen en bakboord (Ben van Driel, Kees-Jan van Driel, Daan Krepel en Marcel Spelt) alles op alles zetten om veel snelheid te maken en gelijk achter de brug de boot om moeten trekken de Vecht op. Stuurboord komt er weer bij, de riemen buigen, de lichamen worden gestrekt en we trekken de sloep op snelheid. De slagen zijn lang en krachtig. Het slagtempo bedraagt 30 slagen in een minuut. Binnen no-time zitten we dan ook in het kielzog van de sloep Stad Kampen waar we gedurende heel de wedstrijd een waar gevecht mee leveren. Het lukt ons uiteindelijk om er voorbij te komen. Voordat we de helft van de route hebben afgelegd zijn we verschillende sloepen gepasseerd en roeien we op kop. Stad Kampen blijft ons op de hielen zitten en roeit ons, enkele kilometers voordat we bij de finish zijn, voorbij. We slagen er niet meer in om langszij te komen, maar we blijven dichtbij. Het slagtempo is nog niet gedaald en de slagen blijven lang. De stuurman wijst ons er fijntjes op dat we karakter moeten tonen en door moeten snoquen. De laatste kracht wordt verbruikt om de snelheid er in te houden. Aangemoedigd door vele mensen passeren we als tweede sloep na 1 uur en 14 te hebben geroeid de finishlijn. De ontlading bij de roeiers is groot. Alle energie is eruit! De blaren op de handen worden bestudeert en er wordt pijnlijk aan het zitvlak gevoeld. We hebben alles gegeven wat er in zat. Het gevoel is dan ook goed.

De sloep Stad Kampen is voor ons geen directe concurrent, dat betreft een sloep met twaalf roeiers, maar het is altijd leuk om de strijd aan te gaan met sloepen die ongeveer dezelfde snelheid varen. Gelukkig weten we zeker dat we ruim van hen hebben gewonnen als het om het vermogen per roeier gaat! En dat is tenslotte het enige dat telt.

Na het kranen begint het wachten op de prijsuitreiking. Natuurlijk wordt elk moment van de wedstrijd geëvalueerd en worden ondertussen de dorstige kelen gesmeerd met gerstenat. Bij de prijsuitreiking is de spanning om te snijden. Hoe is ons debuut in de tweede klasse? Als de derde prijs wordt toegewezen aan de sloep de Voorganck denken we dat wij buiten de prijzen gaan vallen. De tweede prijs wordt toegekend aan de White One. Enkele roeiers van het Snoque Deux team kijken elkaar aan met een blik van dit kan niet waar zijn, dan moet die eerste prijs voor ons zijn. En inderdaad als de speaker de legendarische worden uitspreekt van dat de oudste houten sloep van het deelnemersveld de eerste prijs heeft bemachtigd, weten wij al dat het de Guinevere betreft! De mannen van Snoque Deux konden met de eerste prijs en een zeer voldaan gevoel terug naar Bru.