Restauratie Guinevere – Deel 4

Restauratie Guinevere – Deel 4

7 maart 2012 om 08:45 uur

11 februari konden we de sloep ophalen bij IJTAMA te Stellendam. Een groot deel van de spanten was toen deels vernieuwd. Het afwerken van de sloep zou vervolgens door de roeiers gebeuren. Met nog drie weken te gaan, we wilden de sloep 3 maart te water laten, aangezien we de 10e in Stavoren moeten slepen, lag de werkdruk vrij hoog. Het werd voor ons parttimers een race tegen de klok…

De nieuwe spanten waren door middel van klinknagels aan de huid bevestigd en die lagen diep verzonken in de huid. De eerste taak voor de roeiers van de Guinevere was dan ook het aanbrengen van proppen hout in de gaten, hiervoor lag de sloep ondersteboven. Nadat de proppen waren aangebracht werd ook een begin gemaakt het kit te verwijderen langs de kielbalk en op diverse andere plaatsen. Ruim een week nadat de sloep gekomen was, 20 februari, was de buitenzijde geschuurd en was nieuwe kit aangebracht waardoor de sloep weer gekeerd kon worden.

Vervolgens vonden er diverse aanpassingen aan de binnenzijde van de sloep plaats. Hier en daar werden stukken huid vernieuwd, nieuwe poten onder de bankjes aangebracht en daar waar nodig afgewerkt. Ook werd besloten alle zichtbaar roestende stalen delen te vervangen door RVS, o.a. dolhouders en het roerbeslag. Ondertussen werd ook de binnenzijde grondig geschuurd, schoongemaakt en geschilderd. Daarnaast werden de riemen geschuurd. Ondanks dat er op bijna elke doordeweekse avond en op zaterdag zo’n vijf roeiers aanwezig waren, namen deze activiteiten zo’n week in beslag.

27 februari werd de sloep op de kar gehesen om hem rondom te voorzien van primer en plamuur. De plechtjes, banken en riemen kregen een ruime hoeveelheid D1 en D2 te verwerken. Problemen met de plamuur en temperatuur zorgden er echter voor dat de sloep niet tijdig in de lak boven de waterlijn stond. Ook de tewaterlating op 3 maart kon niet doorgaan. Afgelopen maandag 5 maart is de sloep te water gelaten zonder lak boven de waterlijn aan buitenzijde. Aanstaande zaterdag 10 maart gaan we met de sloep naar Stavoren om te slepen, waarna we hem boven de waterlijn af kunnen werken met lak en stickers. 17 maart staat de eerste wedstrijd gepland. De race tegen de klok mondt uit in een race op het Veerse Meer!